Hvad er forankringseffekten (anchoring bias)?

Anchoring bias, eller forankrings bias, er en kognitiv fejl, hvor personer fikserer på et mål tal eller værdi, som regel den første der falder dem for, såsom en forventet pris eller økonomisk udsigt.Konceptet ‘at forankre’ refererer altså til vores tendensen til at fastgøre vores tanker til et referencepunkt - selvom det måske ikke har nogen logisk relevans til den forestående beslutning.


Anchoring ved investering 
Anchoring er et fænomen der også finder sted i den finansielle verden. Investorer baserer nogle gange deres beslutninger på irrelevante tal og statistik. For eksempel investerer nogle investorer i aktier i virksomheder, der er faldet betydeligt i løbet af kort tid. Disse investorer er sandsynligvis forankret i et nyligt højdepunkt for aktieværdien, og derfor tror de, at faldet i værdi udgør en mulighed for dem for at købe aktien til en nedsat pris.Selvom det er rigtigt, at det samlede marked kan medføre, at nogle aktier falder betydeligt i værdi, hvilket gør det muligt for investorer at udnytte den kortsigtede volatilitet, er det måske mere sandsynligt, at en aktie, der er faldet i værdi på denne måde, har ændret sig i dens underliggende fundamentaler.Prøv for eksempel at forestil dig, at XYZ-aktien havde stærke indtægter i løbet af det sidste år, hvilket bidrog til en kursstigning fra $ 25 til $ 80. I de seneste uger har en af ​​virksomhedens store kunder, som bidrog til 50% af XYZs omsætning, besluttet ikke at forny indkøbsaftalen med selskabet. Som følge heraf falder XYZs aktiekurs fra $ 80 til $ 40.Investorer, der er forankret til den forrige høje pris på $ 80, kan fejlagtigt tro, at bestanden er undervurderet på 40 dollar. I dette tilfælde sælges XYZ dog ikke med rabat. Faktisk afspejler faldet i aktieværdien en ændring i fundamentalerne (i dette tilfælde tab af indtægter fra en større kunde). Investorer, der køber ind på $ 40 i den tro at aktien reelt er værdiansat til $ 80, er således ofre for forankringsfænomenet.


Undgå Anchoring 
Den bedste måde at undgå forankring i din investerings praksis er at engagere sig i streng kritisk tænkning. Det er bedst at være forsigtig med de tal, du bruger til at vurdere en akties potentiale. De mest succesrige investorer baserer ikke deres beslutning på blot en eller to benchmarks. I stedet vurderer de hvert firma fra en række perspektiver for at få det mest korrekte billed af selskabet og dets aktier. 


Anchoring og justering 
Et anker kan også fungere som et udgangspunkt, som man derefter kan justere. Justering af ens forankring beskriver tilfælde, hvor en person bruger et specifikt mål tal eller værdi som udgangspunkt og derefter justerer denne information, indtil en acceptabel værdi er nået over tid.Disse tilpasninger er ofte utilstrækkelige og forbliver for tæt på det oprindelige anker. Et af problemerne med justeringer er, at de kan påvirkes af irrelevante oplysninger, som den enkelte måske tænker på og tegner ubegrundede forbindelser til den aktuelle mål værdi.For eksempel kan et individ blive vist et tilfældigt tal og derefter spurgt et uafhængigt spørgsmål, der søger et svar i form af en estimeret værdi eller kræver, at en matematisk ligning udføres hurtigt. På trods af at det tilfældige tal, de blev vist, ikke har noget at gøre med svaret, kan det opfattes som et visuelt signal, der bliver og anker for deres svar. Ankerværdier kan være selvgenererede, være output fra en prismodel eller prognoseværktøj eller foreslås af et eksternt individ. 


Hvordan forankring og justering implementeres 
Et eksempel på forankring og justering er dets anvendelse som salgsteknik. En brugt bilforhandler (eller en sælger) vil ofte tilbyde en meget høj pris for at indlede forhandlinger, der er godt over den dagsværdi. Fordi den høje pris er et anker, vil den endelige pris være højere end hvis bilforhandleren havde tilbudt en rimelig eller lav pris at starte. En lignende teknik kan anvendes i ansættelsesforhandlinger, når en ansættelsesleder eller potentiel ansættelse foreslår en indledende løn. Enhver part kan så skubbe diskussionen i forhold til det udgangspunkt, i håb om at nå et behageligt beløb, der blev afledt af ankeret. I økonomi kan produktionen af ​​en prismodel eller fra et økonomisk prognoseværktøj blive anker for en analytiker.